Tak a zpátky do reality.
Tak a zpátky do reality.

Přelom roku je pro mnoho lidí příležitostí k hodnocení toho uplynulého a k plánování předsevzetí do roku nového. Jenže jak to, že novoroční předsevzetí, i jiné cíle, tak často nesplníme? Jednoduše proto, že jsou stanovené chybně. Naučíme vás metodu, se kterou se vám budou, nejen novoroční, ale jakékoli cíle, kdykoli během roku, plnit snadno.

„Vygooglím” si, co to znamená fitness centrum

„Budu mýt nádobí častěji a zabráním tak rozvoji nového ekosystému mezi špinavými talíři.”

„Už nikdy nebudu opilá posílat svou nahou fotku s přáním krásných svátků svému šéfovi!”

Dáváte si taková předsevzetí? Podobná, nebo úplně jiná? Ať už si dáváte jakákoli předsevzetí, plníte je? Výzkumy dokazují, že pouze 8 % Čechů svá předsevzetí splní.

Ženy chtějí nejčastěji zhubnout, muži zase přestat kouřit. „Přestanu kouřit” je zároveň také předsevzetí, které nejrychleji vezme za své. Další cigaretu si zapálíme už druhý den ráno, nebo dokonce ještě ten večer.

Jak to tedy udělat, aby předsevzetí, případně cíle, které si, nejen na nový rok, dáváme, byly splnitelné, nebo alespoň splnitelnější?

Kouzelná formulka SMART začaruje vaše cíle na splnitelné

Zkratka SMART je složená ze začátečních písmen pěti anglických slov, které popisují základní vlastnosti splnitelných cílů.

Splnitelný a dobře vymezený cíl je:

  • Specifický
  • Měřitelný
  • Akceptovatelný (dosažitelný)
  • Reálný (relevantní)
  • Termínovaný

Zkratka SMART byla poprvé použita v listopadu 1981 Georgem T. Doranem v Management Review. Konzultant a bývalý ředitel firemního plánování společnosti Washington Water Power Company, tehdy publikoval článek nazvaný „There’s a S.M.A.R.T. way to write management’s goals and objectives.”

Ve svém příspěvku vysvětluje čtenářům:

„Jak si stanovit smysluplné cíle? Formulujete výsledky, kterých má být dosaženo, manažeři jsou zmateni všemi semináři, knihami, časopisy, konzultanty a tak dále. Dovolte mi tedy navrhnout, že pokud jde o určování dosažitelných cílů musí vedoucí pracovníci prostě myslet na zkratku SMART. V ideálním případě by měl být každý cíl společnosti, oddělení a sekce: SMART.”

Zkratka SMART pochází už z roku 1981.
Zkratka SMART pochází už z roku 1981.

Čarujte, jde to jednoduše

„V novém roce zhubnu.” Podle výzkumů, jde o nejčastější novoroční předsevzetí, zároveň také patří k těm, které se málokdy plní.

Zkratka SMART nám pomůže z něj udělat přání splnitelné.

S

Cíl by měl být jasně, přesně a specificky stanoven. Často je hlavním problémem nesplněného cíle, že není konkrétní. O jeho splnění zase tak moc nestojíme, nebo to je cíl, ke kterému nás nutí ostatní.

Nenutí vás ke splnění cíle někdo jiný?
Nenutí vás ke splnění cíle někdo jiný?

Čeho chci konkrétně dosáhnout? Proč? Je to pro mě důležité? Je to opravdu můj cíl? „V novém roce zhubnu o pět kilo. Budu se cítit sebevědoměji. Zlepší se mi můj zdravotní stav. Cholesterol mi klesne na normální hodnotu.”

M

Měl být definován tak, aby ho bylo možné změřit, případně s něčím porovnat.

Jak konkrétně bude vypadat výsledek? Na čem poznám, že jsem svého cíle dosáhl?

„Na váze uvidím pokles o pět kilo. Obléknu menší velikost. Ostatní si všimnou, že vypadám a cítím se lépe, a řeknou mi to.”

Jak poznám, že jsem dosáhl svého cíle?
Jak poznám, že jsem dosáhl svého cíle?
A

Cíl musí být akceptovatelný, přijatelný, a to nejen pro mě, ale také pro mé okolí.

Mám pro splnění cíle dostatečnou motivaci? Je můj cíl přijatelný i pro mé okolí? Bude mě okolí podporovat v jeho naplnění?

„Miláčku,” říká manžel, „jestli zhubneš, už se mi nebudeš líbit.” Maminka zase: „V naší rodině byli vždycky všichni při těle, tak proč bys ty měla být jiná.”

R

Měl by být také reálný. Nelze zhubnout o deset kilo za týden. Tedy lze, ale pouze za výjimečných okolností, a vůbec to není zdravé. Něco, čeho nejsme ve skutečnosti schopni, je velmi špatný cíl.

Dá se to zvládnout? Zvládnu to já?

„Ze začátku mi to půjde rychleji než později. Nejdřív vypustím jen sladká jídla. Zatím je pro mě přijatelné hubnout 1 kilogram za týden. Svůj postup můžu časem změnit podle svých možností.”

T

Každý cíl by měl mít termín, kdy bude splněn. Ujasněte si vždy do kdy má být cíle dosaženo. Cíl bez stanoveného termínu může být neúměrně odkládán, případně prostě nesplněn.

Kdy je konečný termín dosažení cíle? Kdy budeme dosahování cílů kontrolovat, případně sledovat?

Dá se to zvládnout? Zvládnu to já?

„Za první měsíc zhubnu tři kila. Do šesti měsíců shodím pět kilo. Vážit se budu jednou týdně ve stejný den a hodinu. Po třech měsících zhodnotím, jak mi to jde.”

Jak poznám, že jsem dosáhl svého cíle?
Bez deadline to prostě nepůjde.

Cíl je jen konec cesty

Plánování metodou SMART vždy změní pracovní i osobní úmysly v cíle, které budou splnitelnější.

Ale i metoda SMART má svá úskalí. Při plánování SMART cílů se někdy moc soustředíme na jejich dosažení a nepromýšlíme postup, kterým se k nim dopracujeme. Pak se stane, že cestu za jejich splněním protrpíme a radost z dosaženého cíle máme jen malou chvíli. Stanovujte si SMART cíle, ale užijte si každý krok, kterým k nim dojdete.

Chcete-li opravdu zhubnout, nejezte nikdy nic, co vám nechutná a nedělejte nic, co vás nebaví, nebo dokonce děláte s odporem. Jezte zdravé jídlo, ale jen takové, které milujete. Sportujte, ale jen tak, abyste u toho byli šťastní.

Mějte radost nejen z dosaženého cíle, ale i z cesty, kterou k němu půjdete.

I cesta může být cíl.
I cesta může být cíl.

Při plánování cílů svých projektů použijte metodu SMART, a užívejte si cestu k jejich dosažení.

Díky Projektově.CZ se na cestě k cíli neztratíte.

Komentáře

Záložky

Společnost Projektově.CZ s.r.o. je spin-off společností Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava. Ve spolupráci s odborníky na projektové řízení, ať už z akademických řad nebo od partnerských firem, poskytuje nástroj pro snadné řízení firmy, projektů a úkolů.